Formula 1 Yarışında DRS nedir?
1950’den beri hayatımızda olan ve birbirinden farklı Grand Prix yarışlarıyla seyirciyi heyecanlandıran Formula 1, dünyanın en heyecanlı araba yarışlarından biri. Bu yarışı tutkuyla takip eden biriyseniz, tüm teknik terimlere hakim olduğunuza eminiz ama bu yıl bir yarış izlemeye başladıysanız bakalım neler oluyor. ‘DRS ne demek’ diyerek şaşırarak ekrana bakacaksınız.Bazı kavramlarla yarışmak mümkün.
DRS, araba yarışlarında muhtemelen en sevdiğimiz anlardan biri olan sollamayı kolay ve eğlenceli hale getiren bir teknolojidir. Makul kurallara uyan ve her zaman kuralları yerine getiren sürücü, aracında DRS teknolojisini devreye aldığında rakibinin önüne geçebiliyor. DRS nedir, yarış ne zaman geldi, kurallar neler?Merak edilen soruları tüm detaylarıyla görelim.
Gelin önce bu eğlenceli teknolojiyi tanımlayalım, DRS nedir?
Sürükle Azaltma Sistemi , kısaca DRS, Türkçe, Drift Azaltma Sistemi; Formula 1 araçlarının arkasında bulunan hareketli bir modülü açarak aracın sürtünme kuvvetini azaltmak ve dolayısıyla onu çok daha hızlı yapan bir teknolojidir. Formula 1 Yarış Yöneticisi Michael Masi, DRS teknolojisini ‘eğlenceli bir düğme’ olarak tanımladı.
İyi ama DRS tam olarak nedir, yarışın kaderini değiştirmek için ne yapar?
Daha önce bir Formula 1 yarışı izlediyseniz, arabaların oldukça hafif ve yüzlerinin çok yüksek olduğunu görmüşsünüzdür. Fiziğin temel yasaları kesinlikle köşelerde yuvarlanmalarını önlemek için yol tutuşları çok ama çok güçlü olacak şekilde tasarlanmıştır. Virajlarda güvenliği sağlayan yol tutuşu, aracın düz yolda hızını azaltacaktır. Bu araç hızlanır, rakibi sollar ve birincilik için oynar derseniz cevap DRS teknolojisidir.
Kurallardan bahsedince daha doğru anlayacağımız üzere DRS teknolojisi aslında Mutlaka kullanılması veya kullanılması gereken bir teknoloji değildir. Araç sürücüsünün rakibini hızlandırmak ve geçmek için kullandığı birçok farklı yöntem var. Örneğin rakibinin açtığı hava kanalını kullanarak sürtünmeyi azaltabilir ve hızlanarak dezavantajını avantaja çevirebilir.
Tüm kuralların uygun olduğu bir durumda sürücü, direksiyondaki bir düğmeye basar ve DRS teknolojisini etkinleştirir. Bu sistem aktif olduğunda aracın arkasındaki mobil modül araçla paralel konuma geliyor ve aracı saatte 10 hatta 20 kilometre hızlandırabiliyor. Bu küçük hızlanma bile arabanın rakibini geçmesine ve birincilik için oynamasına izin verebilir.
Peki DRS kuralları nelerdir, sürücü bu sistemi istediği zaman açabilir mi?
Tabii ki hayır. Formula 1 yarışlarındaki kurallar bildiğimiz spor müsabakalarından farklıdır. Yarış pisti, hava durumu gibi farklı değişkenler dikkate alınarak sınırlandırılabilir.Örneğin, yarış sırasında yağmur yağıyorsa veya yeni yağmur yağmışsa ve pist hala ıslaksa, sürücülerin güvenliği için DRS kullanımı kesinlikle yasaktır.
Yukarıdaki görselde örneklerini görebileceğiniz gibi sürücüler bu sistemi kullanabilirler. Belirli DRS bölgesi bölgeleri vardır. Araç sürücüsü sadece düz alanlara girdiğinde izin verilirse DRS açılabilir. Diğer kullanımlarda sürücüye cezai işlem uygulanacaktır.
DRS kullanmanın bir diğer kuralı da bu teknolojiyi kullanacak aracın sürücüsünün Öndeki rakip ile ortadaki rakip arasındaki fark 1 saniyeden azdır. Yani bir sürücü DRS teknolojisini ancak önündeki rakibi yakaladığında veya yakaladığında kullanabiliyor. Pistin hangi noktalarında ve ne kadar süre kullanılacağı yarış öncesi belirlenen kurallardan biridir.
DRS’yi açmak ne demek, DRS’yi açan sürücü mutlaka öne geçer mi?
İşte yarışın güzelliği, asla bilemeyeceğiz. önündeki araca 1 saniyeden daha kısa sürede yaklaşıyor. sürücü DRS teknolojisini etkinleştirdiğinde hızlanacak evet ama önündeki rakibin eli armut toplamaz. Arkadaki rakibin hızlansa bile öne geçmesini engellemek için kullanılan sayısız taktik var.
DRS, Formula 1 sürücüleri tarafından kullanılan geçiş saldırısı tekniklerinden sadece biridir. Seyircinin istediği de zaten bu. Sürücülerin defansif ve hücum hareketlerinde agresif olmalarında bir sakınca yok ve temassız yapmaları alkışlanıyor. Yine de hakemler bu konuda oldukça katı. Kendilerini veya rakibini tehlikeye sokan saldırılar yapan sürücüler cezalandırılacaktır.
Aslında bir F1 kuralına meydan okuyan DRS ne zaman geldi?
Formula 1, 1950’den beri bir araba yarışı olduğu için yıllar içinde birçok kural eklendi ve birçok kural kaldırıldı. Örneğin Formula 1 yarışına katılacak araçlar hareketli segment taşımaları kurallara alışık değildir.Ancak ilk kez 2011 yılında tanıtılan DRS teknolojisi için bu kural çiğnendi. Aslında tek istisna bu.
DRS sadece Formula 1 yarışlarında kullanılan bir teknoloji değildir. F1 yarışlarında kullanılacağı duyurulduktan sonra2012’de Formula Renault 3.5, 2013’te Deutsche Tourenwagen Masters, 2014’te Wonderful Formula, 2015’te FIA Formula 2 ve 2017’de FIA Formula 3’te kullanılmaya başlandı. Yani DRS, araba yarışlarını çok daha eğlenceli hale getirmek için kullanılan bir teknoloji.
DRS kullanıldığında ne olur, yarışı nasıl etkiler?
Biz susalım, istatistikler konuşsun; 2009 Formula 1 yarışındaki geçiş sayısı 211, 2010 Formula 1 yarışındaki geçiş sayısı 452’dir. DRS kullanımının başladığı 2011 Formula 1 yarışında geçiş sayısı tamı tamına 821.2012 Formula 1 yarışında pas sayısı 870. Bugün Formula 1 yarışlarında ortalama pas sayısı 600 ile 1000 arasında.
Kabul edelim, Formula 1 yarışlarının en eğlenceli kısmı sollamadır. Pit alanından geçmek, sürücünün olumlu bir durumda olduğu ve çok heyecanlı olmadığı anlamına gelir. Taktiklerle yapılan geçişler az ve yine çok heyecan verici değil. DRS teknolojisinin kullanılması ise bu geçişlerin sayısını arttırıyor ve seyircilere çok daha keyifli bir yarış sunuyor.
Formula 1 yarışlarında sürtünmeyi azaltan ve rakibin önüne geçmeye yardımcı olan teknoloji DRS nedir, yarış ne zaman geldi, kurallar neler?gibi sıkça sorulan soruları yanıtlayarak bu teknolojiyi daha yakından tanımaya çalıştık. Araba yarışlarında kullanılan teknolojiler hakkında fikirlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.